
Wokół gier wideo w ciągu kilkudziesięciu lat ich istnienia narosło wiele nieprawdziwych mitów. Jednym z najczęściej przytaczanych przez przeciwników argumentem, dotyczącym wirtualnej rozrywki, jest to, że powodują agresję.
Przez lata różni eksperci oraz media stawiali tezy, że granie w brutalne gry komputerowe przez dzieci doprowadzi do tego, że w przyszłości będą one bardziej agresywne i mogą nawet trafić do więzienia. Za liczne strzelaniny w USA obarczano winą właśnie gry komputerowe, a opinia publiczna stwierdziła, że granie w gry typu GTA V sprawia, że gracze tracą poczucie rzeczywistości, a brutalne sceny z gier mają prowadzić do wzrostu agresji. Nie inaczej było w Polsce. Kiedy w 2006 roku 16-letni chłopak pobił swoją matkę krzesłem, gdy ta odłączyła mu komputer od prądu, w mediach pisano, że gry są jak narkotyk i powodują u graczy zachowania agresywne.
Różni psychologowie i media, na podstawie jednostkowych przypadków, przez lata podsycali ten nieprawdziwy mit. Trudno się temu dziwić, gdyż granie w gry prawie od zawsze wskazywano jako jeden z czynników wywołujących u ludzi skłonność do przestępstw. W Stanach Zjednoczonych w połowie XX wieku za szkodliwe uważano granie w papierowe gry RPG. Amerykańscy prawnicy, broniąc swoich klientów w sądzie, często jako okoliczność łagodzącą podawali fakt, że oskarżony gra w papierowe gry fabularne takie jak Dungeons and Dragons, przez co nie jest do końca poczytalny.
No dobrze, ale czy w takim razie gry naprawdę powodują agresję i przez nie ludzie dokonują brutalnych przestępstw? Otóż nie! Prowadzone przez blisko 10 lat badania udowodniły, że granie w gry wideo nie ma żadnego wpływu na nasz poziom agresji. Badaczki Sarah M. Coyne i Laura Stockdale przebadały 500-osobową grupę osób, w skład której wchodziły między innymi 13-letnie dzieci, które przed komputerem spędzały kilkanaście godzin dziennie, grając w brutalne gry. Oprócz nich przebadano też osoby, które grały mało lub umiarkowanie. Celem badania było sprawdzenie czy granie w gry w przyszłości wpłynie na ich zachowanie. Badaczki przez cały okres badań nie zaobserwowały żadnych istotnych zmian w zachowaniu badanych grup.
Również inne badania potwierdziły, że granie w takie gry jak DOOM nie sprawi, że w przyszłości staniemy się psychopatami. Psycholog Vaughan Bell wskazuje, że brutalne gry podnoszą poziom agresji krótkotrwale i tylko podczas grania. Co ciekawe, takie same rezultaty osiągnięto, pokazując badanym brutalne filmy, a nawet wiadomości telewizyjne.
Według badań brutalne media, w tym też gry, mają mało istotny wpływ na przejawianie zachowań agresywnych. Tak naprawdę kluczowymi parametrami związanymi ze skłonnością do popełniania brutalnych czynów są czynniki środowiskowe, czyli w jakim otoczeniu dorastamy i jaką mamy rodzinę.
Podsumowując, możemy spać spokojnie. Od grania w gry wideo nie staniemy się psychopatami.
Źródło liebertpub.com
Foto: Shutterstock
Najnowsze wpisy
- Battlefield 2042 – poznaliśmy wymagania sprzętowe i datę otwartej bety
- Microsoft dostosuje ceny Xbox Game Pass do lokalnych rynków
- W Polsce przetestujemy trzy kolejne gry od Netflixa
- Pojawił się nowy Trojan, którego celem jest kradzież kont graczy
- Pierwsze recenzje FIFA 22 – przełomu nie ma, ale źle też nie jest
- Steam uniemożliwi granie w starsze wersje gier
Polecane wpisy
- Dying Light 2: Techland ujawnił nowe szczegóły
- NiOh i Sheltered za darmo w Epic Games Store
- Bethesda zapowiedziała Skyrim Anniversary Edition
- Remastery Mass Effect z oczekiwaną aktualizacją. Można już grać z angielskim dubbingiem i polskimi napisami
- Epic Games miał zaproponować 200 milionów dolarów za ekskluzywne gry Sony
- Kolejne darmówki od Epic Games Store
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia