Skocz do zawartości
  • Dołącz do społeczności!

    👋 Witaj na MPCForum!

    Przeglądasz forum jako gość, co oznacza, że wiele świetnych funkcji jest jeszcze przed Tobą! 😎

    • Pełny dostęp do działów i ukrytych treści
    • Możliwość pisania i odpowiadania w tematach
    • System prywatnych wiadomości
    • Zbieranie reputacji i rozwijanie swojego profilu
    • Członkostwo w jednej z największych społeczności graczy

    👉 Dołączenie zajmie Ci mniej niż minutę – a zyskasz znacznie więcej!

    Zarejestruj się teraz

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

727391423224823369478.png

 

W tym poradniku spróbuję objaśnić podstawowe pojęcia w świecie audio. Ma to na celu pomóc w określeniu swoich preferencji dotyczących brzmienia danego sprzętu etc.
 
 
Opis brzmienia
 
Częstotliwości
 
Na początek opiszmy najczęściej używane zwroty czyli określenia częstotliwości:
 
Dół (bas) - najniższe częstotliwości (można określić jako 0 do nawet 200Hz). Znajdziemy tutaj wszelkie dropy w elektronice jak i uderzenia np. stopę perkusji
 
Średnica - średnie częstotliwości od około 200Hz do kilku kHz (można przyjąć że jest to około 3-6kHz). Odpowiada za wszelkie instrumenty takie jak gitary oraz oczywiście wokal
 
Góra (wysokie) - wyższe częstotliwości reprezentujące wszystkie detale, efekty ale także talerze perkusji
 
Każda częstotliwość ma swoje niskie(low), średnie(mid) oraz wysokie(high) zakresy np. wysoka średnica to około 3kHz, midbas(kick) to okolica 100Hz itd.
 
Brzmienie (charakter)
 
Na podstawie częstotliwości można określić główny charakter brzmienia naszego sprzętu, w tym celu stosujemy następujące zwroty (które oczywiście można łączyć np. ciepłe jasne brzmienie):
 
Ciepłe - brzmienie z podkreślonym dołem oraz niższą średnicą, dość popularne i przyjemne w odbiorze, "słodkie" i "miodne"
 
Zimne - przeciwieństwo ciepłego brzmienia, ubogi bas oraz najniższa średnica, brzmienie odbierane raczej jako mało energicznie i nieco płaskie
 
Jasne - określenie mówiące o wyższej średnicy oraz wysokich tonach, te części pasma są po prostu uwydatnione. Słuchawki zazwyczaj posiadające żywe i detaliczne brzmienie (choć to drugie mniej się wiąże z jasnością)
 
Ciemne - dokładne przeciwieństwo jasnego brzmienia, mało tonów wysokich choć w niektórych przypadkach nadal dobra szczegółowość
 
V - często stosowany zwrot, chodzi o podbite niskie oraz wysokie tony z wycofaną średnicą, jest to poniekąd brzmienie ciepłe i jasne
 
Neutralne - brzmienie o niewybijającym się żadnym paśmie, brzmienie spokojne i dokładne
 
Charakter brzmienia słuchawek można poniekąd odczytać z wykresu danego sprzętu, na przykładzie Shure SRH840 wpisujemy w google grafike SRH840 frequency response i znajdujemy takie coś


39823e9441a31773f6b63be76e333fad.png


Dowiemy się z niego, że ten model gra ciepło, jasno, leciutką V
 
Inne określenia
 
Istnieją jeszcze pojęcia niezależne lub prawie niezależne od przenoszonych częstotliwości:
 
Scena - rozmiar czyli głębokość i szerokość przestrzeni na której słuchawki odgrywają całą akcję (tj. rozmieszają instrumenty, wokal itd.)
 
Pozycjonowanie - inaczej umiejscowienie źródeł pozornych, chodzi tu o np. dobry odbiór gdzie jest wokalista, gitara a także skąd padają strzały w grach FPS
 
Separacja - czyli dobre oddzielenie od siebie elementów przekazywanego dźwięku. Dzięki dobrej separacji można dobrze się skupić na każdym z instrumentów z osobna, dźwięk się nie zlewa w jednolitą papkę
 
Przestrzenność - odpowiednie połączenie sceny oraz pozycjonowania, może poniekąd separacji, słuchawki przestrzenne idealnie umiejscowią każdy dźwięk na dużej przestrzeni, cecha pożądana w grach FPS
 
Detaliczność - sprzęt jest detaliczny kiedy słyszymy wszelkie błędy w nagraniach, słychać dobrze struny instrumentów, wszelkie iskierki i trzaski etc.
 
Naturalność - brzmienie naturalne reprezentuje w bardzo realistyczny sposób wokal, wszelkie instrumenty i tego typu rzeczy
 
Neutralność vs naturalność
 
Brzmienie naturalne często wiąże się z niezbyt równą charakterystyką natomiast moim zdaniem naturalność jest zdecydowanie ważniejsza od neutralności. Brzmienie neutralne, płaskie jest po prostu nudne i suche, dobre do studia. Brzmienie naturalne natomiast powinno być nieco ciepłe, z mocnym wokalem i nie kującymi wysokimi tonami. Instrumenty powinny być dobrze separowane i odpowiednio wybrzmiewać. Jest to zdecydowanie milszy przekaz niż neutralne granie, które natomiast ma przewagę w studiu.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...