Skocz do zawartości
  • Dołącz do społeczności!

    👋 Witaj na MPCForum!

    Przeglądasz forum jako gość, co oznacza, że wiele świetnych funkcji jest jeszcze przed Tobą! 😎

    • Pełny dostęp do działów i ukrytych treści
    • Możliwość pisania i odpowiadania w tematach
    • System prywatnych wiadomości
    • Zbieranie reputacji i rozwijanie swojego profilu
    • Członkostwo w jednej z największych społeczności graczy

    👉 Dołączenie zajmie Ci mniej niż minutę – a zyskasz znacznie więcej!

    Zarejestruj się teraz

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

⚙️ RUST: Elektryka i Automatyzacja – Podstawowy Poradnik ⚙️

by ForSqwer | MPCForum


1. Co daje elektryka w Rust?

System elektryczny pozwala tworzyć automatyczne systemy w bazie: drzwi, pułapki, światła, alarmy, systemy bezpieczeństwa. Pozwala też zautomatyzować wiele procesów i zwiększyć bezpieczeństwo Twojej bazy.

2. Podstawowe źródła zasilania

  • Solar Panel – darmowe źródło energii z paneli słonecznych, działa tylko w dzień.
  • Wind Turbine – produkuje prąd całą dobę, ale wymaga wysokiego umiejscowienia.
  • Small Generator – działa na paliwo niskiej jakości (low grade fuel).
  • Battery (mała/średnia/duża) – magazynuje energię, aby system działał cały czas.

3. Przewody i logika – jak to podłączyć?

Każde urządzenie ma wejście i wyjście. Do podłączenia elementów używaj:

  • Electrical Branch – rozdziela napięcie do wielu urządzeń.
  • Root Combiner – łączy dwa źródła zasilania w jedno.
  • Switch / Timer – włączniki, które sterują przepływem prądu.
  • AND / OR / XOR Gate – komponenty logiczne, pozwalające na bardziej zaawansowane systemy.
  • Blocker – zatrzymuje przepływ prądu, dopóki coś się nie zmieni.

4. Przykładowe zastosowania

  • Automatyczne drzwi – np. timer, który zamyka drzwi po kilku sekundach.
  • Shotgun Trap + czujnik ruchu – pułapka aktywowana ruchem.
  • Alarmy (RF transmitter + speaker) – gdy ktoś wejdzie do bazy, usłyszysz alarm.
  • System oświetlenia – światła włączane przełącznikiem lub czujnikiem światła.
  • Auto Turrets – wieżyczki obronne z zasilaniem i aktywatorem.

5. Porady dla początkujących

  • Nie komplikuj – zacznij od systemu zamykania drzwi lub prostych pułapek.
  • Trzymaj okablowanie schludnie – używaj kodów kolorystycznych (np. czerwony = zasilanie).
  • Bateria rozładowuje się, jeśli coś ją ciągle zużywa – wyłącz niepotrzebne urządzenia!
  • Używaj test generatora na początek, by uczyć się jak działa prąd.
  • Ćwicz na serwerze z kreatywnym trybem (np. build server).

6. Czy warto uczyć się elektryki?

Zdecydowanie tak. Nawet podstawowa znajomość pozwala Ci zabezpieczyć bazę, ułatwia codzienną grę i pozwala robić wrażenie na sąsiadach 😎

System elektryki w Rust jest jak LEGO – możesz stworzyć naprawdę wszystko, jeśli znasz podstawy.


⚙️ Baza z elektroniką = baza przyszłości.
🔜 Kolejny poradnik: Transport w Rust – Pojazdy, Helikoptery i Kolej

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...