Skocz do zawartości
  • Dołącz do społeczności!

    👋 Witaj na MPCForum!

    Przeglądasz forum jako gość, co oznacza, że wiele świetnych funkcji jest jeszcze przed Tobą! 😎

    • Pełny dostęp do działów i ukrytych treści
    • Możliwość pisania i odpowiadania w tematach
    • System prywatnych wiadomości
    • Zbieranie reputacji i rozwijanie swojego profilu
    • Członkostwo w jednej z największych społeczności graczy

    👉 Dołączenie zajmie Ci mniej niż minutę – a zyskasz znacznie więcej!

    Zarejestruj się teraz

[Tutorial] 3# Blender - Skróty klawiszowe, podstawy modelowania prostych obiektów 3D.


Zkumeku

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

3# Blender - Skróty klawiszowe, podstawy modelowania prostych obiektów 3D.

 

(przy wykorzystaniu materiałów M. Dzierżanowskiego)

(zgodność z wersją 2.47 MAC)

At. M.Kania

 

Skróty klawiszowe

 

Pamiętaj! Niektóre treści mogą się różnić w nieznacznej ilosci od treści obecnej wersji, jak i wersji na system windows!

 

Spis skrótów klawiszowych możemy znaleźć na poniższej stronie:

http://members.chello.nl/j.kassenaar/blender/hotkeys/index.htm

 

Podstawowe skróty:

 

Tab – (tabulator) przełącza z trybu edycji (edycja wierzchołków) do selekcji (zaznaczenia) obiektu. Jeśli jesteśmy w trybie edycji z

zaznaczonym obiektem, to nowy obiekt będzie z nim połączony.

 

O (nie „zero”) – proporcjonalna edycja wierzchołków w trybie edycji

 

A – zaznaczanie / odznaczanie wszystkich obiektów w trybie obiektowym; zaznaczanie / odznaczanie wszystkich wierzchołków w trybie edycji.

 

B – zaznaczanie kilku obiektów / wierzchołków w ramach tzw. „obszaru” (region). Podwójne wciśnięcie w trybie edycji tworzy kolisty region, którego obszar możemy regulować „scroll’em”.

 

Spacja – wywołanie menu narzędziowego

 

Klawiatura numeryczna (przy włączonej kontrolce „Num Lock”) – kontrola widoku:

7 – rzut z góry

1 – rzut z przodu

3 – rzut z boku

0 – widok z kamery

5 – widok perspektywiczny

. („kropka”) – przybliżenie aktywnego obiektu

+ - przybliżenie obrazu

- - oddalenie obrazu

 

Mysz:

Podstawowy przycisk (lewy) – manipulacja

Drugorzędny przycisk (prawy) – zaznaczanie

3 przycisk (środkowy) – obrót sceny

Scroll – skalowanie obrazu

Shift + 3 przycisk – przesuwanie sceny

 

Shift – wybór wielokrotny

 

Strzałki – dodawanie / odejmowanie klatek w animacji:

W prawo - dodaje 1 klatkę

W lewo - odejmuje 1 klatkę

­W górę - dodaje 10 klatek

W dół - odejmuje 10 klatek

 

R – obracanie obiektów / wierzchołków

 

S – skalowanie obiektów / wierzchołków

 

G – przesuwanie obiektów / wierzchołków

 

P – w trybie edycji rozdziela zaznaczone wierzchołki na osobne obiekty

 

Shift+D – powiela zaznaczony obiekt

 

E – w trybie edycji wytłaczanie zaznaczonych wierzchołków

 

M – przenosi obiekt na inną warstwę w trybie obiektowym

 

Z – zmiana widoku z szkieletowego (wireframe) na stały (solid)

 

Alt+Z – zmiana widoku: solid / textured

 

P – włączenie trybu gry

 

Ctrl+P – utworzenie relacji obiektów dziecko – rodzic

 

Alt+P – rozdzielenie relacji dziecko – rodzic

 

prawy Alt+N – wyświetlenie informacji numerycznych o aktywnym obiekcie (położenie, obrót, rozmiar). Istnieje możliwość modyfikacji w wywołanym oknie.

 

Ctrl+J – łączenie zaznaczonych obiektów

 

Alt+A – odtworzenie animacji w oknie widoku 3D, gdy kursor znajduje się w jego obszarze

 

F – tworzy powierzchnię (face) z zaznaczonych wierzchołków w trybie edycji. Można wykorzystać tylko 3-4 wierzchołki naraz.

 

W – operacje Boole’a w trybie obiektowym. W trybie edycji wywołanie menu „specials”.

 

X lub Del – usunięcie zaznaczonego obiektu, wierzchołków, powierzchni

 

Klawisze funkcyjne (rzeczywista funkcjonalność i opcje zależne od wersji komputera – np. w Mac: fn+F...):

F1 – otwórz plik

F2 – zapisz plik

F3 – zapisz obraz

 

Okno przycisków:

F4 – przyciski światła

F5 – przyciski materiału

F6 – przyciski tekstury

F7 – przyciski animacji

F8 – przyciski czasu rzeczywistego

F9 – przyciski edycji

F10 – przyciski wyświetlania

F11 – ostatnio renderowany obraz

F12 – rendering

 

I – wstawienie klucza animacji. Obiekt można animować w kluczach położenia, obrotu, skalowania. Gdy kursor jest w obszarze okna przycisków, klucze animacji będą dodane do świateł, materiałów i ustawień sceny.

 

Ctrl+0 („zero”) – przełącza do widoku aktualnie zaznaczonej kamery

 

Shift+B – w oknie widoku kamery uruchamia „render region”

 

 

Podstawy modelowania prostych obiektów 3D

 

Ćwiczenie do samodzielnego wykonania:

 

Na podstawie zdobytej wiedzy należy wymodelować i wyrenderować obiekt z rys. 1, przy zastosowaniu identycznych widoków.

 

rys1x.png

Rys. 1

 

Część 3/8

Niebawem opiszę następne!

9obpmnjr.png

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...